JONGEREN 12-25 JAAR

Iedereen die te maken heeft met het opvoeden en/of begeleiden van jongeren wenst dat hij/zij kan opgroeien in een harmonieuze en veilige omgeving. Door allerlei factoren blijkt dit echter niet altijd mogelijk. Een jongere kan last krijgen van allerlei problemen, waardoor het uit balans dreigt te raken en geremd kan worden in zijn ontwikkeling. Ze hebben hun eigen problematiek die ze liever niet met hun ouders bepreken.

Je kunt denken aan: 

  • Problemen thuis of op school
  • Leerproblemen  
  • Representatie (daten, solliciteren etc.)
  • Lichamelijke klachten die niet door de dokter verklaard kunnen worden
  • Vragen over relaties, seks en seksuele identiteit
  • Somberheid, eenzaamheid, angsten of paniek
  • Verslaving aan middelen
  • Nare ervaringen die ze hebben meegemaakt of nog steeds meemaken
  • Tussen twee culturen in zitten
  • Bepaalde 'diagnoses' die te maken hebben met hoe hij/zij naar de wereld kijkt, informatie verwerkt en relaties met anderen aangaat (b.v. ADD, ODD, PDD-NOS, ADHD)
  • Spijbelen
  • Weglopen
  • Stelen
  • Agressie
  • Dwangmatigheid
  • Social Media

JONGEREN MET EEN TAALSTOORNIS

Bij kinderen en jongeren met taalproblemen maken we onderscheid tussen een primaire taalstoornis, een secundaire taalstoornis en een taalstoornis als uiting van een onderliggende neurologische stoornis.

Bij een primaire taalstoornis hebben we te maken met kinderen die uitsluitend problemen hebben in de taalontwikkeling.

Bij secundaire taalstoornissen loopt de taalontwikkeling achter als gevolg van een andere stoornis zoals autisme of verstandelijke handicap.

Bij taalstoornissen die mogelijk een uiting zijn van een neurologische stoornis kunnen we denken aan taalproblemen in relatie tot diverse afwijkingen van het spier- en/of zenuwstelsel.

Bij Social Therapy komen in principe de kinderen en jongeren met een primaire- en secundaire taalstoornis. Primaire taalstoornissen zijn ernstige problemen die negatieve gevolgen kunnen hebben voor de ontwikkeling van andere cognitieve functies. Taal heeft niet alleen een sociale en intellectuele functie, maar is ook een communicatiemiddel waarmee emoties worden uitgedrukt. Het gevolg is dat wanneer de communicatie spaak loopt dit zowel invloed heeft op de intellectuele ontwikkeling als op de ontwikkeling van sociale interactie en het hanteren van emoties. 

 

Lees hier meer over taal en gedrag.