DE COMBI


'Ongeveer 40% van de kinderen met een taalstoornis heeft gedragsproblemen.'

 

Onze combinatie maakt het mogelijk om door middel van nauwe samenwerking, efficiënt en accuraat de context te benaderen, zodat het een het ander juist positief versterkt!

Mede hierdoor kunnen wij ons onderscheiden door onze specialisatie op het gebied van sociale (pragmatische) communicatie. Uiteraard bieden wij naast de combi ook de reguliere behandelingen. Voor iedereen (van jong tot oud) is er maatwerk; Voor ieder individu een eigen aanpak. 

 

Onze sessies zijn te benoemen als 'vernieuwend' door het (mede)gebruik van trends, gadgets, sport, muziek en overige creativiteit. Onze kracht: het aansluiten in de leefwereld van de cliënt.

 

SOCIAL THERAPY EN LOGOPEDIE | 'Het uiten van jezelf gebeurt in taal, spraak en gedrag, maar kan beïnvloed worden door je psychosociale situatie.' 

Bij Xpress zijn wij van mening dat in veel situaties de taalontwikkeling en de sociaal- emotionele ontwikkeling niet los van elkaar te zien zijn. Het één versterkt het ander. Wij behandelen en begeleiden mensen, in het bijzonder de jeugd, met taal- , communicatieve- en sociaal-emotionele problematieken, die onlosmakelijk verbonden zijn. Denk hierbij aan problemen in de communicatieve redzaamheid, pragmatiekstoornis, spreekangst, faalangst, presentatie-angst, onzekerheden etc. Aan iedereen (jong en oud) bieden we maatwerk; Voor ieder individu een eigen aanpak. 

 

LITERATUUR | Er wordt geschreven dat men altijd de mogelijkheid van een taalstoornis moet overwegen bij een kind met een gedragsstoornis. Een taalstoornis kan aanzienlijk bijdragen aan een psychopathologische ontwikkeling en behandeling van de taalstoornis kan de gedragsstoornis doen verminderen. Aan de andere kant kan, gegeven de relatie tussen taal en affectieve ontwikkeling, de relatie tussen taal en gedragsontwikkeling en de relatie tussen taalstoornissen en gedragsstoornissen, de psycholoog een rol spelen bij de behandeling van taalstoornissen. Analyse van gedragsproblemen bij een kind met taalontwikkelingsproblemen kan suggesties opleveren voor een optimale logopedische behandeling. 

 

GEDRAG EN TAAL | Tegenwoordig besteedt men veel aandacht aan de gezinsproblematieken of aan psychische stoornissen, wanneer het gaat over gedragsproblemen bij jeugd. Maar, wordt de rol van de taalontwikkeling en de communicatieve redzaamheid hierbij niet onderschat? Communicatie speelt een belangrijke rol in ons leven. De mens is van nature een sociaal wezen; zoekt naar verbinding, wil ervaringen delen en gevoelens uiten. Dit alles gebeurt middels communicatie! Je hebt het overal nodig: thuis, op school, met vrienden en op het werk in het volwassen leven. Om te kunnen communiceren moet je wel over de juiste vaardigheden beschikken. Je kunt (bijna) niet vroeg genoeg beginnen.

De ontwikkeling van taal en communicatie is een belangrijk proces, welke vóór de geboorte start en in feite levenslang doorgaat! De belangrijkste periode daarin zijn de eerste levensjaren, omdat dan de basis van het ontwikkelingsproces zich ontwikkelt. 

Tegenwoordig groeit de jeugd op in een digitale wereld met Social Media; visueel, veel indrukken, snelle wereld, veel en korte stukken informatie, irreële ideaalbeelden, weinig Face to Face communicatie, etc. De communicatievaardigheden komen nog maar weinig aan bod, waardoor er een vergrote kans is op het ontstaan van problematieken rondom de taalontwikkeling en communicatie.

Therapie Centrum Beek
"Na het uitwisselen van onze eigen visie en ervaringen binnen de Logopedie en Social Therapy werden wij ervan bewust hoe mooi onze gesprekken op elkaar aansluiten op het gebied van taal, spraak en psycho- sociale context."

Kinderen en jongeren met een taalstoornis hebben problemen in de communicatie, doordat zij veel moeite hebben met het begrijpen en/of produceren van taal. Een taalstoornis is een onzichtbare en onbegrepen handicap. Bijna niemand weet wat een taalstoornis is en wat het betekent om moeite te hebben met het gebruiken en begrijpen van je moedertaal. Een taalstoornis kun je niet zien. Het is een onzichtbare beperking en dat maakt het vaak eenzaam. Ook wordt een taalstoornis nog te vaak verward met bijvoorbeeld dyslexie, stotteren of autisme. Vijf procent van de bevolking heeft een taalstoornis, in de hersenen wordt taal dan minder goed verwerkt. Het kan al op erg jonge leeftijd ontdekt worden. 

Uit onderzoek is gebleken dat een taalstoornis wel degelijk gevolgen kan hebben op het gebied van de sociale-emotionele en communicatieve ontwikkeling, op school of  op het werk. Kortom: het functioneren in de maatschappij! Ongeveer 40% van de kinderen met een taalstoornis heeft gedragsproblemen. Een goede begeleiding bij een taalstoornis is dus van groot belang!

 

GEVOLGEN VAN EEN TAALSTOORNIS - bij kinderen | Ongeveer 40% van de kinderen met een taalstoornis heeft gedragsproblemen. Vaak is dit gedrag dat voortvloeit uit gevoelens van onmacht en niet begrepen worden. We zien dan gedrag ontstaan als depressiviteit, faalangst, woedebuien, agressie, en teruggetrokken gedrag. Deze kinderen hebben vaak moeite met het verwoorden van hun emoties, wensen en bedoelingen. Weten niet hoe ze om hulp moeten vragen of om extra uitleg. Het heeft gevolgen voor leren. Kennis overdracht gebeurt door gesprekken en gesproken (complexe en vaak abstracte) taal. Wanneer de taalvaardigheid onvoldoende is dan leidt dit tot grote problemen. Er is vaak sprake van een vertraagde informatie verwerking.

 

GEVOLGEN VAN EEN TAALSTOORNIS - bij jongeren | Jongeren met spraak- en/of taalstoornissen zijn kwetsbaar. Ze hebben de ervaring niet (goed) begrepen te worden en aan anderen niet goed te kunnen uitleggen wat ze bedoelen. Simpel telefoneren of zelfs in een mail verwoorden wat je vraag is, is dan al een probleem.

Dat maakt dat ze stil zijn, teruggetrokken zijn, boos worden, blokkeren, weglopen uit de situatie, spijbelen etc. Hun gedrag wordt vaak ten onrechte geïnterpreteerd als domheid of onwil. Onbegrip, frustraties en misverstanden aan beide zijden zijn het gevolg. Regelmatig raken jongeren met een taalstoornis, door hun communicatieve beperking, in lastige situaties verzeild. Dat kan tot grote moeilijkheden leiden, ze lopen het risico ten onrechte te worden gestraft en kan voor ouders een groot zorgpunt zijn. Jongeren die vanwege hun taalstoornis veel zijn gepest en daardoor sociaal angstig zijn geworden, kunnen blokkeren in het spontaan spreken met onbekenden en lopen het risico op heftige conflictsituaties. Jongeren met spraak- en/of taalstoornissen kunnen beïnvloedbaar zijn. Ze zijn weinig assertief of ze zijn assertief op een manier die niet werkt.  

 

SIGNALEN VAN EEN TAALSTOORNIS - bij jonge kinderen:

  • Het kind kent weinig woorden.
  • Het kind heeft moeite om op een woord te komen.
  • Vertelt veelal hetzelfde en gebruikt dan dezelfde woorden.
  • Het kind is slecht verstaanbaar, blijft brabbelen of je kunt niet verstaan wat hij of zij bedoelt zonder dat er motorische beperkingen zijn.
  • Het kind maakt veel fouten bij het maken van zinnen.
  • Het kind maakt erg korte zinnen. 
  • Het kind begrijpt niet altijd wat er verteld wordt. 
  • Als er een vraag wordt gesteld kan het kind dichtklappen of zeggen “weet ik niet”.
  • Het kind kan driftig worden als het niet begrepen wordt.

SIGNALEN VAN EEN TAALSTOORNIS - bij oudere kinderen en/of jongeren:

  • Het kind heeft moeite met logisch vertellen.
  • Spreekt nog altijd in korte onvolledige zinnen.
  • Geeft andere antwoorden op je vragen dan verwacht.
  • Mondelinge opdrachten worden niet goed vastgehouden, problemen met het werkgeheugen en de executieve functies.
  • Er is gebrek aan innerlijke spraak, wat gevolgen kan hebben voor het gedrag.
  • Abstracte taal en complexe opdrachten worden vaak niet begrepen.
  • Problemen met de fonologische verwerking (auditieve analyse en synthese).
  • Moeite met snel benoemen (rapid naming).
  • Grafeem-foneemkoppeling.
  • Moeite met hardop lezen en leestoetsen.
  • Moeite met begrijpend lezen.
  • Praten opvallend weinig en zijn stil
  • Praten met veel denkpauzes en hebben extra tijd nodig voor het formuleren van een antwoord.
  • Er is sprake van stopwoorden en herhalingen.
  • Een belevenis of verhaal, buiten het hier-en-nu, onvoldoende in taal aan de luisteraar kunnen overbrengen.